Kompleksowe wspomaganie szkół w rozwoju
Chętnie podzielimy się z Państwem naszym bogatym doświadczeniem.
Wspomaganie szkół to długofalowy proces, który zakłada podjęcie działań mających na celu wprowadzenie w szkole trwałych zmian jakościowych w wybranych przez szkolę obszarach jej funkcjonowania. Kompleksowość oznacza odchodzenie od jednorazowych, incydentalnych form pomocy czy doskonalenia, w których brali udział pojedynczy nauczyciele, na rzecz działań, którymi będzie objęta cała szkoła, czyli cale grono pedagogiczne.
Uwzględnia z spotkania z dyrektorem, radą pedagogiczną, zespołem zadaniowym w ramach warsztatu diagnostycznego. W konsekwencji proces wspomagania odpowiada potrzebom konkretnej szkoły, nauczycieli, uczniów, środowiska.
Roczny plan wspomagania określa wybór kierunków i określenie rezultatów planowanej zmiany, powstaje w efekcie spotkań nauczycieli, dyrektora szkoły oraz specjalisty ds. wspomagania. Roczny plan wspomagania obejmuje obszar pracy, który chcą doskonalić w danym roku szkolnym, cele, sposoby działań i harmonogram.
Istotnym etapem całego procesu jest realizacja działań zaplanowanych w ramach wspomagania pracy szkoły, form doskonalenia oraz wdrażania nowych rozwiązań. Dzięki temu dokonuje się najważniejsza zmiana – nauczyciele nabywają wiedzę i umiejętności oraz wypracowują nowe rozwiązania i stosują je w praktyce szkolnej.
Dyrektor szkoły i nauczyciele włączają obszar wspomagania do ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły. Na podstawie wniosków rada pedagogiczna decyduje o kierunkach działań w kolejnym roku szkolnym.